30/8/2020

Miten saat nettisivusi myymään?

Edellisessä kirjoituksessani väitin, että jokainen yritys tarvitsee kotisivut. Lisäksi uhosin, että kotisivuista saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä väärin toteutettuna. Kuinka siis toteutat onnistuneet nettisivut, joilla vakuutat asiakkaasi ja lisäät myyntiä? Vaikket myisikään nettisivuillasi mitään, on silti tärkeää esitellä tuotteesi tai palvelusi hyvin sivuillasi. ¹ 82% älypuhelimen käyttäjistä etsii netistä tietoa ennen ostopäätöstä. Ja montako prosenttia asiakkaistasi omistaa älypuhelimen? On siis hyvin todennäköistä, että asiakkaasi katsovat nettisivuiltasi lisätietoa tuotteesta ennen ostoa.

Mistä lähdetään liikkeelle?

Ensin tulee laatia selkeä maali, johon nettisivut pyrkivät. Tuo maali voi olla palvelualoilla esimerkiksi puhelinyhteydenotot tai ajanvaraus tapaamiseen. Nettikaupalla tuo maali voi olla esimerkiksi sesonkituotteen myynti tai talvivaraston nopea tyhjennys. Maaleja voi olla useampi, mutta yleisesti ottaen kannattaa keskittyä selkeästi yhteen tavoitteeseen kerrallaan asiakkaan vierailun helpottamiseksi.

Asiakkaan kannalta on hämmentävää ja ärsyttävää, jos hän ei tiedä mitä nappia painaa ostaakseen tuotteen. Pahimmillaan se voi johtaa netin rimakauhuun: viiruspelkoon. Yleinen suunnitteluprosessin virhe onkin hukuttaa vierailija vaihtoehtoihin, ja tehdä yhteydenotto hankalaksi.

liian monta nappia nettisivuilla
² Tämä sopisi aamulehden pulmasivuille. "Montako nappia tai linkkiä löydät kuvasta?"

Valittu maali tulee pitää mielessä koko suunnitteluprosessin ajan. Jos maali on saada asiakkaat soittamaan puhelimeesi, tulisi sen toteuttaminen olla todella helppoa asiakkaalle. "Soita ja varaa" nappi tulee näkyä ensimmäisenä ja viimeisenä nappina sivuilla vieraillessa. Tuo nappi tulee erottaa muista napeista esimerkiksi värillä ja asettelulla.

Minulla on nyt selkeä ykkösnappi. Miksei kukaan paina mun nappia?

nappi nettisivuilla

Vaikka et ole kasvotusten läsnä ihmisten vieraillessa sivuilla, pitää sinun silti vakuuttaa heidät osaamisestasi. Ihmiset eivät lähtökohtaisesti painele nappeja, jos ei siitä ole heille hyötyä. Asiakkaan klikatessa sivuillesi, tulisi hänen tietää heti mitä teet ja mitä hyötyä siitä on hänelle. Älä jauha palkinnoistasi, äitisi kehuista tai massiivisesta ceeveestä. Niillekkin on paikka, mutta myöhemmin. Ensin sinun pitää tehdä vaikutus ja vakuuttaa, ettei kannata lähteä ihan vielä.

Et sinä pituudella tai automerkillä esittäydy halipulassakaan. Ensin pitää lämmitellä.

Kerro ensimmäisenä, mitä hyötyä tuotteesta tai palvelusta on.

Esimerkkinä voisi käyttää purkkamerkki Jenkin markkinointitaktiikkaa. "Anna hymysi loistaa" ja "Pieni pala hymyä" kertoo ihmiselle heti purukumin käytön hyödyn: kauniimman hymyn. He voisivat yhtä hyvin kertoa olevansa Suomen ensimmäinen ja myydyin purukumi, mutta sillä ei saada ihmisten huomiota. Kerro siis ensimmäisenä, mitä hyötyä tuotteesta tai palvelusta on.

Keksin jäätävän myyntilauseen, mutta nappini on edelleen kylmä. Mikä avuksi?

Esiteltyäsi selkeän hyödyn asiakkaalle, on aika kertoa, miten palvelusi toimivat. Mielummin kuvien ja videoiden kanssa. Ole tarkka mutta älä jaarittele. Kerro, mitä odotat asiakkaaltasi prosessin aikana ja mikä on oma roolisi.

Jos tarjoat esimerkiksi paidanpainatusta, kerro asiakkaallesi, kuinka prosessi toimii oston jälkeen:

1. Asiakas tuo paidan tai valitsee valmiista malleista.

2. Asiakas toimittaa halutun painatuksen oikeassa muodossa sinulle ja valitsee halutun painatustekniikan.

3. Sinä painat täydellisen paidan, toimitat valmiin tuotteen asiakkaalle ilman ryppyjä ja alennuskupongin kera.

4. Kerrot ehkä myös premium ja ultrabra paketeista millä asiakas saa mahtavia etuuksia ja tuotteita pienestä lisämaksusta.

Drinkki on tarjottu, ja tanssilattia kutsuu.


Eikö tässä ole jorailtu jo tarpeeksi?

hyvin rakennetut nettisivut
³ CoPlays tekee tuotteensa esittelyn oikein.

Viimeinen hidas niin alkaa nappi naukumaan. Asiakkaasi haluavat tietää, millaista hyötyä palvelusi ovat tuottaneet muille ja kuinka suosittu olet. Nyt saa ja pitääkin pröystäillä. Kysele edellisten asiakkaidesi kokemuksista ja kokoa niistä referenssejä. Jos pystyt keräämään statistiikkaa asiakkaiden tyytyväisyydestä, tee tilastoista houkuttavia diagrammeja. Ota kuvia ja videoita edellisistä töistäsi ja laita ne nätisti esille. Tämä on ehkä tärkein osuus ostopäätöksen naulaamiseksi. Tässä sinun pitää erottua kilpailijoista, sillä tähän asti olet vain vakuutellut ja sanaillut.


Katsotko itse tuotteen arvostelut ennen ostopäätöksen tekemistä? Minä katson ja kaiken ollessa kunnossa, myyn itseni täysin tuotteelle. Käyn pääni sisällä aika yksipuolista vapaapainia myönteisten ja kielteisten argumenttien välillä, ja tiedostan aika nopeasti että kauppa on jo periaatteessa tehty. Jos tunnistat itsesi tästä kuvauksesta, tiedät mikä saa itsesi ostamaan. Sitten vain toteuttamaan. Pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja vetää oikeasta vivusta.

Haluaisiko neiti lähteä meille katsomaan uutta mersuani?

Jo alkoi puhelin soimaan, mutta asiakkaat kyselevät tyhmiä.

Vaikka sivusi vakuuttavat asiakkaasi ostamaan, haluavat he silti ehkä tietää enemmän yrityksen historiasta, henkilöstöstä tai prosessista. Mikset siis kertoisi sivuillasi kaiken mahdollisen? Voit vastata suurimpaan osaan asiakkaan kysymyksistä ilman suoraa kontaktia ohjaamalla asiakkaan oikeaan paikkaan nettisivuillasi. "Usein kysytyt kysymykset" eli FAQ on hyvä tapa suodattaa yleisimmät kysymykset. Säästät sekä omaa, että asiakkaan aikaa.

Vakuuta ensin, vastaile kysymyksiin jälkikäteen.

Työlään ja kalliin kuuloista, mutta lopputulos on oikein toteutettuna hyvin hedelmällinen.

Myyntiprosessin laatiminen kotisivuillesi on ehkä työlään ja kalliin kuuloista, mutta lopputulos on oikein toteutettuna hyvin hedelmällinen. Sivut "tuottaa" mahdollisia asiakkuuksia passiivisesti, ja sinun tarvitsee vain vastata puhelimeen tai sähköpostiin. Toki on järkevää markkinoida sivuja jatkuvalla syötöllä eri kanavissa, jotta saat sivuillesi enemmän trafiikkia ja hyötyä. Kotisivujen käyttöä kannattaa seurata erilaisilla työkaluilla, jotta ymmärrät miten ihmiset käyttäytyvät sivuillasi. Kotisivut pitäisi olla se paikka, johon ohjaat ylpeästi ja innoissasi potentiaaliset asiakkaat ja annat sivujen puhua puolestasi.

Ohjaatko sinä ihmiset sivuillesi vai kenties palaveriin tai puheluun?

Lähteet:

1) https://www.forbes.com/sites/johnellett/2018/02/08/new-research-shows-growing-impact-of-online-research-on-in-store-purchases/#64ccab2c16a0

2) https://www.lingscars.com/

3) https://www.coplays.io/

Haluatko ammattilaisen tekemän sivuanalyysin? Jätä minulle yhteystietosi ja sivusi osoite. Olen yhteydessä parannusehdotusten kera! En veloita tarkastuksesta mitään!
Kiitos pyynnöstäsi! Käyn sivusi läpi ja olen yhteydessä!
Huppista! Joku meni väärin. Otathan suoraan yhteyttä eetu@madebywalt.fi

Eetu Rantanen

Intohimoinen web-suunnittelija ja freelance yrittäjä. Kiinnostunut varsinkin nettikäyttäytymisen psykologiasta sekä upeiden ja toimivien sivukokonaisuuksien luomisesta.

eetu@madebywalt.fi
LinkedIn
Muita kirjoituksiamme:
Miten lisäät yrityksesi tietoisuutta?
Miksi tarvitset paremmat kotisivut?

Ota yhteyttä!

Pyydä tarjousta, kysy palveluistamme, tai kommentoi projekteja! Olen yhteydessä mahdollisimman pian!

Tähdellä merkityt kentät (*) ovat pakollisia
Kiitos! Viesti on lähetetty.
Oho! Joku meni vinoon. Päivitä sivu ja yritä uudestaan!