9/9/2020

Miten lisäät yrityksesi tietoisuutta?

Tuntuuko markkinointi itsensä tupputamiselta ja ajanhukalta? Etkö tiedä mitä tai miten sinun kannattaisi markkinoida lisätäksesi näkyvyyttäsi? Et ehkä halua käyttää ylimääräistä rahaa markkinointiin, kun et oikein ymmärrä miten se kenttä nykyään toimii. Haluan esittää tapoja, millä pystyt lisämään näkyvyyttä ja uskottavuutta yrityksellesi digitaalisen markkinoinnin kentällä.

Kuluttajan polku on yksinkertaisuudessaan tämä. Ensimmäinen askel on saada yrityksesi kuluttajan tietoisuuteen. Jos sinua ei tunneta, ei sinulta osta kuin kaverit ja sukulaiset.
Kun ihmiset kuulevat nimesi, palaavat he niihin tunteisiin, mitä tunsivat viimeksi törmätessään sinuun.


Näemme päivittäin mediassa ärsyttäviä mainoksia, jotka lupaavat liikoja tai pahimmillaan jopa valehtelevat. Ihmisiä naarataan teennäisiin alennusmyynteihin tai houkutellaan sivuilleen kertomalla "Matin uudesta salarakkaasta". Nämä mainokset saattavat lyhyellä aikavälillä tuottaa muutaman lisämyynnin tai vierailukäyrän värähdyksen, mutta pitkällä aikavälillä nämä kikat vain vahingoittavat brändiäsi. Kun ihmiset kuulevat nimesi, palaavat he niihin tunteisiin, mitä tunsivat viimeksi törmätessään sinuun. Haluat tietysti noiden mielleyhtymien olevan positiivisia. Pienyrityksillä samat mielleyhtymät linkittyvät jopa henkilöstöön, ja vaikuttavat myös heidän imagoonsa.

Esimerkki: Törmäämme kaikki erään punaisen huonekaluliikkeen mainoksiin. Heillähän on kaikki alennuksessa, onpa mukavaa ja reilua sakkia! Paitsi että ei. Heillä on aina kaikki alennuksessa. Vaikka tavara olisi hyvää ja hinnat alhaisempia kuin muualla, tulee itselleni silti huijattu olo. Syystäkin, sillä nämä alennukset ovat todistetusti vain markkinakikkoja. Tuo markkinatyyli on tullut osaksi yrityksen brändiä, ja ihmisten mielleyhtymät ovat järjestäin negatiivisia puhuttaessa tästä punaisesta liikkeestä.

Ostan mielummin kalusteeni paikasta, missä kerrotaan reilusti oikea hinta. Jos kaluste on alennuksessa, haluan tietää syyn. Kukaan ei kuitenkaan hyvää hyvyyttään myy ventovieraille halvemmalla kuin pitäisi. Punaisen kilpailija, eräs sinikeltainen huonekaluliike myy myös halvalla, muttei lätki "ALEALEALE" teippejä joka kaluun. Halpuus johtuu muista tekijöistä kuin markkinakikoista, ja sitä ihmiset oppivat arvostamaan. Tuo sinikeltainen brändi onkin monien suosikki, ja he omaavat jopa fanaattisen kannattajajoukon. Tuo joukko haluaa viettää viikonloput näissä liikkeissä ilman sen suurempaa tarvetta huonekaluostoille. He jopa raahavat kaikki lähimmäisetkin mukanaan, levittääkseen sinikeltaista ilosanomaa.

Miten sitten näkyä olematta ärsyttävä?


Tuota ihmisille materiaalia, joista on heille hyötyä, ja anna se heille ilmaiseksi. Ainakin aluksi.

Klassinen suomalainen esimerkki: Et ole ärsyttävä, vaan jopa rokkitähti, jos annat ihmisille ilmaisia ämpäreitä omalla logollasi. "Siitähän voi olla hyötyä, jos 5 muuta sankoa on jo käytössä!" Annat ihmisille hyödyllistä materiaalia pyytämättä vastineeksi nimeä paperiin, rahaa kassaan tai luottokorttitietoja.

Tuo itsesi esille, mutta älä myy kasvojasi.


Saman imagon voit saavuttaa, jos annat ihmisille hyödyllistä informaatiota tai käytännön vinkkejä sosiaalisessa mediassa ja kotisivuillasi. Nämä kirjoitukset, kuvat tai videot eivät menetä merkitystään vuosiin tai vuosikymmeniin, ja ne tuottavat yrityksellesi hedelmää passiivisesti. Niiden tehokkuutta on toki vaikeampi mitata verrattuna suoraan mainontaan, mutta hyödyt ovat pitempiaikaisia:

  1. Ihmiset oppivat yhdistämään sinut alasi expertiksi. He kääntyvät puoleesi törmätessään hankalampiin ongelmiin tai kaivatessaan konsultaatiota. Kotisivustasi tai somekanavistasi tulee ihmisille paikka, mistä he löytävät apua.
  2. Ihmiset yhdistävät sinuun positiivisia mielleyhtymiä saadessaan sinulta ilmaista mutta hyödyllistä materiaalia, ja kiitollisina kallistuvat seuraavan vallinan edessä sinuun.
  3. Löytäessaan nettisivut, ihmiset huomaavat tuottamasi materiaalin. Sinulla on siis yksi tapa lisää vakuuttaa ihminen ostamaan.
  4. Alat kasvattamaan yleisöä, et vain asiakaskuntaa. Tuo yleisö on parhaimmillaan kuin oma pieni armeijasi pieniä keltaisia örvelöitä sinisissä haalareissaan, jotka tekevät tiedostomattaan sinulle "ilmaista" markkinointityötä. Palkaksi he vaativat vain lisää tätä hyödyllistä materiaalia. Tällaista yleisöä et pysty kasvattamaan pelkästään tekemällä leipätyötäsi hyvin kertomatta kenellekkään.

Mitä tuo materiaali sitten voisi olla?

Pohdi, mitä sellaista tietoa tai taitoa voisit tuoda esiin, mistä joku jossain voisi hyötyä.

Painotan tässä tiedon laatua. Mitä vaan mitä mieleen juolahtaa ei kannata välttämättä julkaista ja kailottaa kavereille. Tuo materiaali kannattaa miettiä ja jalostaa loppuun asti. Turha tai väärä tieto vahingoittaa imagoasi, ja ihmiset oppivat välttämään sinua jatkossakin. Tuotannon laatu ei sen sijaan tarvitse olla hollywoodia, mutta sentään siedettävää. Älä jää voivottelemaan kalliiden kameroiden tai parempien mikrofonien perään. Omistat varmasti jo tarvittavat laitteet aloittaaksesi; älypuhelimen ja tietokoneen. Sitten vain pohdit, mitä sellaista tietoa tai taitoa voit tuoda esiin, mistä joku jossain voisi hyötyä. Joku jossain riittää. Markkinahyödyn lisäksi saat paneutua täysin oman alasi maailmaan, ja saatat oppia jotain uutta tai oivaltaa asioita eri kantilta.

Istutan työkseni kukkia, kaikkihan sen osaa?

Niinhän sinä luulet. Vaikka ihmiset osaisivat kaivaa kuopan, törkätä siemenen koloon ja lirauttaa vettä päälle, löytävät monet peukalot sen jälkeen kämmenpohjan. Irmeli 62v kukkaharrastelijaa voi kiinnostaa, minkä muotoinen tai kuinka syvä kuoppa palvelee tiettyä kukkaa? Ernesti 15v saattaa provikkapalkalla kesätöissään googlata: Miten istustat mahdollisimman monta kukkaa mahdollisimman nopeasti? Kalevi 28v etsii äidilleen syntymäpäivälahjaa: "Paras lapio mullankaivuun ja miksi?"

Usko pois, ihmiset googlailevat mitä erikoisimpia kysymyksiä. Mitä erikoisempaan kysymykseen osaat vastata, sen luultavammin ihmiset löytävät tiensä juuri sinun luoksesi. Mitä pienemmät markkinat, sitä suuremmat todennäköisyydet näkyä. Alla olevaa videota on katsottu yli 400 000 kertaa. Kuinka kastelen kasveja.



Parhaat keinot tuoda tieto esiin:

  1. Videot. Tällä hetkellä paras kanava ihmisten mielenkiinnon herättämiseksi on ehdottomasti videot. On arvioitu, että vuonna 2021 keskiverto ihminen katsoo 100 minuttia videota päivittäin. Videot eivät vain kerro, vaan näyttävät. Videota voi katsoa samalla, kun viikkaa pyykkiä.
  2. Blogi. Voit kertoa juuri niin yksityiskohtaisesti ja vapaamuotoisesti aiheesta kuin aiheesta. Voit muotoilla tekstit ja kuvat halusi mukaan vahvistaaksesi sanomaa. Lisäksi keräät hakukoneita varten tärkeäitä avainsanoja, kun puhut alasi aiheista.
  3. Podcast. Tulee myös tilanteita, kun et pysty lukemaan etkä katsomaan. Ihmiset kuuntelevat mielellään podcasteja esimerkiksi lenkillä, autossa tai töissä. Mielenkiintoisilla vierailla saat vuoropuhelua ja eri näkökulmia aiheisiin, mikä antaa lisää arvoa kuulijalle.
  4. Some. Kuvat ja lyhyet videot somessa kasvattavat yleisöäsi, ja on loistava keino ohjata ihmiset sivuillesi. Some on loistava paikka herättää mielenkiinto, ja jatkaa yksityiskohtaisemmin yllämainituilla tavoilla.

Paras keino on kuitenkin se, mikä tuntuu mielekkäältä, eikä sitä joudu runnomalla runnomaan ulos. Valitse yksi tyyli, ja tee siitä itsellesi säännöllinen rutiini.

Missä tämä materiaali kannattaa julkaista?

Pelkällä facebookilla hukut massaan, etkä jätä jälkiä edes etsiville. Esimerkiksi facebookissa saat rullata seinääsi aika kauan alaspäin, jos haluat löytää 2 vuotta sitten julkaisemasi blogin tai videon. Julkaise siis materiaali sellaiseen paikkaan, missä ne ovat helposti saatavilla vielä vuosien päästä. Paras vaihtoehto on omat kotisivut, sillä sivuillasi pystyt ohjaamaan ihmisiä haluamaasi paikkaan. Käytä somea tämän julkaisun esilletuontiin ja keskusteluun aiheen tiimoilta. Kotisivut antavat myös hakukoneille mahdollisuuden johdattaa piirisi ulkopuoliset sinun informaatiosi ääreen, mitä pelkkä some ei välttämättä tarjoa.

Kuinka usein kannattaa julkaista?

Pidä laatu aina etusijalla. Jos julkaiset turhaa tai väärää tietoa, saatat menettää yleisösi.

Tee aikautaulu, mitä pystyt seuraamaan pitkällä aikavälillä. Se voi olla vaikka 2 kertaa viikossa, kerran viikossa tai kerran kuukaudessa. Säännöllisessä julkaisutahdilla pidät itsesi ihmisten tiedossa. Vaikket aina keksi arvokasta tietoa jaettavaksi, pitäydy aikataulussasi. Varsinaisten "kultahippujen" välissä voit toivotella ihmisille mukavaa viikkoa tai kysellä ihmisten kuulumisia. Kunhan annat heille välillä jotain, mistä he edes omassa alitajunnassaan kiittävät. Pidä kuitenkin laatu aina etusijalla. Jos julkaiset turhaa tai väärää tietoa, saatat menettää yleisösi. Markkinoiden pesäpallokenttä on siitä raaka, että jo yhdellä hutilyönnillä ihmiset lähtevät koteihinsa ja jättävät pelimakkarat syömättä. Uskottavuutesi on sen pelin katsojille mennyttä. Onneksi runkosarja on pitkä ja pelejä tulee, mutta haluat pitää jokaisesta sarjapisteestä kiinni.

Kuinka tavoitan lisää seuraajia mahtaville julkaisuilleni?

Jos budjettisi joustaa, voit harkita muutaman kympin laittamista facebook- ja googlemainontaan. Jos sisältösi on tarpeeksi hyvää ja luotat siihen, että sisällön lukijoista saat heti asiakkaita, kannattaa harkita sisällön promootiota suuremmalle yleisölle. Googlemainonnan hyvä puoli on se, että maksat vain siitä, kun asiakas klikkaa linkkiäsi. Facebookissa sen sijaan maksat tietyn ajanjakson lisänäkyvyydestä. Facebookissa pystyt määrittämään hyvinkin tarkkaan, kenelle haluat mainoksesi näkyvän. Google sen sijaan hahmottaa julkaisusi avainsanat. Maksamalla heille he nostavat sinut korkeammalle listalla, kun ihmiset hakevat näillä avainsanoilla. Yllä kuvatun brändimarkkinoinnin promootioon suosittelen facebookkia googlen edelle. Jos suoramarkkinoit tiettyä tuotetta tai palvelua, kannattaa panostaa googlemainontaan.

Lähteet:

How to water indoor plants: https://www.youtube.com/watch?v=DzfxSQRuheY

Videon kulutus vuonna 2021: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-platforms/video-marketing/video-marketing-statistics-to-know/

Haluatko ammattilaisen tekemän sivuanalyysin? Jätä minulle yhteystietosi ja sivusi osoite. Olen yhteydessä parannusehdotusten kera! En veloita tarkastuksesta mitään!
Kiitos pyynnöstäsi! Käyn sivusi läpi ja olen yhteydessä!
Huppista! Joku meni väärin. Otathan suoraan yhteyttä eetu@madebywalt.fi

Eetu Rantanen

Intohimoinen web-suunnittelija ja freelance yrittäjä. Kiinnostunut varsinkin nettikäyttäytymisen psykologiasta sekä upeiden ja toimivien sivukokonaisuuksien luomisesta.

eetu@madebywalt.fi
LinkedIn
Muita kirjoituksiamme:
Miten saat sivusi myymään?
Miksi tarvitset paremmat kotisivut?

Ota yhteyttä!

Pyydä tarjousta, kysy palveluistamme, tai kommentoi projekteja! Olen yhteydessä mahdollisimman pian!

Tähdellä merkityt kentät (*) ovat pakollisia
Kiitos! Viesti on lähetetty.
Oho! Joku meni vinoon. Päivitä sivu ja yritä uudestaan!